Čemu služi AdBlue?

Moderni motori u traktorima i kombajnima zahtijevaju dodatak AdBlue uz dizelsko gorivo . Vodena otopina uree pretvara štetne dušikove okside (NOx) u vodu i dušik za naknadnu obradu ispušnih plinova u SCR katalizatoru (selektivna katalitička redukcija). Sustavi selektivne katalitičke redukcije mogu se naći ne samo u gotovo svim trenutno proizvedenim dizelskim motorima, već i u motorima starijim od 10 godina. Puno vozača ne obraća pažnju na količinu AdBlue-a u vozilu smatrajući da će moći voziti i dalje, ako imaju dovoljno goriva. Međutim, proizvođači vozila su računali i na ignorantsko ponašanje vozača te su napravili sustav zbog kojega je nemoguće ponovo pokrenuti vozilo kada je spremnik te tekućine ispražnjen.

Rade li traktori i kombajni i bez AdBlue?


AdBlue, također poznat kao DEF (diesel exhaust fluid), sastoji se od otprilike jedne trećine ureje. Za njegovu proizvodnju potreban je amonijak, koji se pak sintetizira Haber-Boschovim postupkom. Prirodni plin je neophodan za energetski intenzivnu proizvodnju pa cijena AdBlue-a ovisi o cijeni plina. Poput vozača kamiona, poljoprivrednici ovise o dostupnosti AdBlue-a. Svatko tko koristi traktore ili kombajne koji pune AdBlue ne može bez njega. Vozilo obavještava vozača prije nego što se AdBlue spremnik na traktoru ili kombajnu isprazni. Ako razina punjenja padne ispod određene vrijednosti, vozač dobiva upozorenje i od njega se traži da napuni AdBlue. Ako razina punjenja još padne, performanse traktora su smanjene. Zakretni moment i brzina motora smanjuju se ovisno o razini punjenja. Ako dopunite AdBlue ponovno ćete dobiti punu snagu motora i brzinu.

 

AdBlue

 

Mogu li poljoprivrednici utjecati na potrošnju AdBluea traktora ili kombajna?

Količina potrošnje AdBlue-a varira i ovisi o instaliranom sustavu naknadne obrade ispušnih plinova. Iskustvo je pokazalo da se potrošnja AdBlue-a kreće oko 6 do 8 posto od količine potrošenog dizela, odnosno oko 2 l/h. Potrošnja AdBlue-a stoga se može kontrolirati samo korištenjem. Proizvođači savjetuju da ne puštate motor da radi u praznom hodu bez potrebe.

Što se događa ako spremnik uree napunite tekućinama koje nisu AdBlue, poput destilirane vode?

Urea ima važnu ulogu u poljoprivredi kao gnojivo ili stočna hrana. Na primjer, postoji granulirana urea ili  UAN (urea amonijev nitrat). Ipak, urea nije isto što i AdBlue. Samo AdBlue i ništa drugo dopušteno je u spremnicima uree s plavim poklopcima spremnika na traktorima i kombajnima. Fendt piše da sustav detektira neispravnu razinu uree i stavlja vozilo u stanje smanjene snage. Izjava tvrtke John Deere također je nedvosmislena: „Posljedica drugih tekućina je smanjenje performansi kako bi se zaštitili od kvara komponenti i ispunili zakonski zahtjevi za ispravan rad.” I Deutz AG potvrđuje da je potrebna kvaliteta reagensa, jer ako njegova koncentracija padne ispod određene razine, sustav za upozorenje se aktivira. Proizvođači osuđuju i svaki način "varanja", jer može imati dalekosežne posljedice.

Ističu da poljoprivrednici ne mogu sami napraviti odgovarajuću tekućinu od uree, jer ona nije isto što i AdBlue. Takva sredstva ne mogu zadovoljiti tehničku čistoću, sastav i potrebne specifikacije. Proizvođači se slažu: svaka vrsta manipulacije sustavom poništit će licencu za rad. Vozilo više ne bi odgovaralo homologaciji, a neovlašteno rukovanje može imati dalekosežne posljedice.

 

AdBlue

A gdje nabaviti AdBlue? Jedna opcija je pronaći benzinsku crpku na kojoj možemo točiti AdBlue iz automata sličnih onima kojima točimo gorivo. Međutim, trenutno samo neke benzinske crpke nude AdBlue na taj način. Na postajama opremljenim dozatorom AdBlue-a, litra ovog proizvoda koštat će oko 1,25 €.

Druga opcija je kupovina AdBlue-a u plastičnim posudama. Kod nas u trgovini ili na webshopu možete pronaći AdBlue M1 od 10 litara po cijeni od 17,00 €.

 

Izvor: farmer.pl; agrarheute.com