Remont motora - isplativ svaki put

Zima pogoduje obnovi. Imamo nešto više vremena za poboljšanja, promjene i korekcije. Naravno, najskuplji i najomraženiji popravci su veliki popravci motora u traktorima i drugim strojevima.

Strojevi koje koriste poljoprivrednici postaju sve složeniji i teško ih je obnoviti bez ovlaštenog servisera. Dok je obnova agregata kod starijih traktora (Massey Ferguson, Fiat, IHC) oduvijek bila relativno pristupačna, pa čak i moguća u privatnosti vlastite garaže, u slučaju nešto većih i složenijih dizel motora u modernim strojevima može biti skupo i dugotrajno. S druge strane, obnova je jedino, a zapravo i najjeftinije rješenje u slučaju ozbiljnog kvara motora.

Teška procjena
Svaka obnova nije jednaka. Cijena i vrijeme usluge ovise o obimu radova. Naravno, najskuplji će biti sveobuhvatni popravci, gdje će se mehaničari pobrinuti kako za glavu motora, ležajeve i radilicu, tako i za zamjenu cilindara i košuljica.
Svaki slučaj je drugačiji. Cijene brušenja radilice počinju od 500 do 600 kuna, ali što ako se ne može napraviti? Cijene novih dijelova mogu u ekstremnim slučajevima doseći i 15 do 25 tisuća kuna.
Sam popravak motora nije dovoljan. Često, da bi cjelina radila zajedno u stroju, treba zamijeniti i spojku, pregledati sustav ubrizgavanja i regenerirati alternator. Također je vrijedno provjeriti cijeli sustav goriva. Ako je i turbopunjač neadekvatan, njegov popravak je još nekoliko tisuća kuna.
U slučaju stranih strojeva, cijenu sve skuplje radne snage povećavat će još skuplji rezervni dijelovi. Iako mnogi stručnjaci tvrde da nema velike razlike u dizajnu između motora Perkins, Iveco ili Cummins, u slučaju cijena takve se razlike već događaju i mogu značajno promijeniti cijenu obnove. Ponekad specifični dodaci za određeni traktor, kao što su John Deere ili Fendt, mogu premašiti cijenu kupnje rabljenog traktora. Stoga je teško jasno definirati iznos obnove.
Ovisno o radionici, cijene obnove četverocilindarskog motora kreću se od 5000 kuna, a za šestocilindrične jedinice – 15 tisuća kuna. Za popravak šestocilindričnog motora uz korištenje skupih, originalnih dijelova možemo platiti čak 50 do 55 tisuća kuna. Gornju granicu je teško definirati.

Gdje popraviti traktor?
Najskuplje će biti u ovlaštenim radionicama ili u onim specijaliziranim za sveobuhvatne popravke dizelskih motora.
Manje radionice, iako često jednako dobre kao i one s velikim tehničkim iskustvom, mogu imati problema s nekim tehnologijama. Na njima se neće testirati motori novijih generacija zbog nedostatka odgovarajućih dijagnostičkih strojeva i računala. Kupac tada mora potražiti drugu radionicu koja će ugraditi motor u vozilo i provjeriti sve što se tiče dijagnostike i ispravnog rada sveprisutne elektronike. Trenutno je to veliki problem, jer je, primjerice, oprema za popravak modernih sustava za ubrizgavanje skupa i mogu je priuštiti samo specijalizirana postrojenja.

Postoje li alternative?
Remont motora u osnovi je jedino razumno rješenje u slučaju većeg kvara. Kupnja novog pogona od trgovca trošak je usporediv s kupnjom cijelog traktora. Možda je jeftinije, ali za te novce možemo kupiti i cijeli traktor u sličnom stanju kao što je naš.

Zaključak
Troškovi rada od 10 do 50 tisuća kuna za veliku obnovu na prvi pogled izgleda vrlo skupo. S druge strane, s obzirom na ukupnu vrijednost traktora i njegovu prikladnost za naš posao, to je prihvatljiva cijena.
Nažalost, pretpostavljamo da će cijene u budućnosti samo rasti. Pogotovo za rad.