Klima u traktoru - kako je održavati?

Klima uređaj je super stvar! Hladi, suši, povećava radnu udobnost - ali kako se pobrinuti da klima radi kako treba?

Već pri prvom radu u sezoni sjetimo se te tehnologije bez koje danas ne možemo! Moderni traktori imaju velike staklene površine, dobro brtvljenje te obično nemaju mogućnost otvaranja bočnih prozora - kao što je to bilo u starijim traktorima. Uostalom, šteta bi bilo unutrašnjost moderne kabine i osjetljive upravljačke elemente izlagati prašini! Uz svo to staklo dovoljno je samo malo sunca da zagrije unutrašnjost kabine na neugodnu temperaturu. Učinkovita klimatizacija ujedno je i ugodno radno okruženje u kojem smo manje umorni, a samim time možemo raditi učinkovitije. Stoga je važno da klimatizacijski sustav bude učinkovit i čist.

Čišćenje izmjenjivača topline

Unatoč poboljšanjima u udobnosti rada, klimatizacijski sustavi u poljoprivrednim strojevima ne uživaju reputaciju pouzdanih i dugovječnih, iako naravno postoje iznimke. Kvarovi sustava klimatizacije poljoprivrednih strojeva najčešće uključuju gubitak rashladnog sredstva i oštećenje kompresora. Međutim, njihov popravak u poljoprivrednoj opremi može biti puno skuplji.

Na to uglavnom utječu uvjeti rada poljoprivrednog stroja. Ipak, najčešći razlog kvara klimatizacijskih sustava u poljoprivrednim strojevima je problem u radu izmjenjivača topline, najčešće smještenog na glavnom hladnjaku rashladne tekućine motora.

Kod automobila čija je prosječna brzina recimo 50-70 km/h hlađenje je intenzivno iz struje zraka koja se automatski stvara. A kod traktora, koji najčešće voze puno sporije a često i rade na mjestu, protok zraka koji struji oko izmjenjivača je minimalan te se zbog toga mora redovito čistiti. 

Izmjenjivač, tj. hladnjak klima uređaja, zadužen je za odvođenje topline rashladnog sredstva, a svojim položajem i konstrukcijom omogućuje jednostavno čišćenje površine od prljavštine i prašine. Najbolje ga je ispuhati zrakom iz kompresora, koristeći posebne nastavke. 

Nečistoće su te koje uzrokuju poremećaj delikatne toplinske ravnoteže izmjenjivača i klimatizacijskog sustava, što dovodi do pregrijavanja rashladnog sredstva i u konačnici do kvara kompresora. Ako se to i dogodi, u našoj trgovini Jakopic d.o.o. u Lonjici 207, Vrbovec ili na našem webshopu, pronađite kompresore, hladnjake, isušivače, filtere, termostate i ostale dijelove sustava hlađenja vašeg traktora.


Klima u traktoru

 

Filteri kabine - čišćenje i zamjena tijekom vremena

Filtere kabine, bez obzira na njihovu konstrukciju i vrstu materijala od kojeg je izrađena njihova filtracijska površina (najčešće je to papirnati uložak), potrebno je redovito mijenjati, a tijekom intenzivnog rada na terenu barem jednom dnevno ispuhivati ​​ili usisavati.

Preskakanje ovih koraka rezultira brzim onečišćenjem filtera, što ograničava slobodan protok zraka kroz isparivač u unutrašnjost kabine. To znači i sporije hlađenje radnog okruženja tijekom vrućeg vremena i kabine zagrijane suncem.

Još jedna posljedica kontaminacije filtera je razmnožavanje mikroorganizama na njihovoj površini, uključujući gljivice i bakterije, koji negativno utječu na kvalitetu zraka, a time i na zdravlje vozača. Stoga se barem jednom u sezoni preporučuje koristiti preparate za čišćenje i osvježenje klimatizacijskih sustava.

 

Pregled klima uređaja i čišćenje sustava

Treba imati na umu da je rashladno sredstvo samo po sebi također nosač ulja koje podmazuje unutarnje, pokretne elemente sustava, kao što je glava kompresora. Stoga, iako klima uređaj radi, važno ga je povremeno pregledati - provjeriti količinu rashladnog sredstvog i ulja za podmazivanje te se uvjeriti u nepropusnost instalacije. U našoj trgovini pronađite ulje za kompresor klime PAG 46, prikladno za klima uređaje u vozilima s uobičajenim benzinskim ili dizelskim motorom (osobni automobili, gospodarska vozila, poljoprivredni i građevinski strojevi).

Međutim, pregled klima uređaja obično ne znači i čišćenje sustava. Čišćenje sustava uključuje dezinfekciju isparivača te osvježenje sustava i same kabine. Čišćenje se provodi nakon radne sezone – prije zime, kad se nečistoće još neće osušiti, a eventualne gljivice ili plijesan neće ostati u hladnim i vlažnim danima, koji pogoduju njihovom opstanku i množenju.

Treba napomenuti da čišćenje klimatizacijskog sustava možete lako obaviti sami. Takve aktivnosti uključuju već spomenuto: čišćenje izmjenjivača topline i zamjena ili čišćenje filtera kabine te dezinfekciju sustava.

Sredstva za čišćenje i dezinfekciju sustava


Na tržištu se nudi mnogo različitih vrsta preparata za čišćenje klima uređaja. 

Najčešće su to sredstva koja se unose u ventilacijske otvore, druga se koriste za čišćenje isparivača, a treća se aktiviraju i stavljaju u zatvorenu kabinu, uključivanjem zatvorene ventilacije (u praznu kabinu). Tvar zatim cirkulira sa zrakom u sustavu – kroz isparivač, kanale i mlaznice.

Mi vam preporučamo sprej za čišćenje klima uređaja, 150 ml. Kako to djeluje? 

Upalite vozilo i zatvorite prozore. Otvorite sve ventilacijske otvore, uključite klima uređaj na najjaču ventilaciju i uključite strujanje zraka unutar vozila. Sprej postavite na pod ispred suvozača i pritisnite mlaznicu. Izađite iz vozila i pričekajte 10 minuta. Nakon 10 minuta otvorite sve prozore na vozilu i pričekajte minimalno 2 sata prije sljedeće vožnje.

Također treba voditi računa o čistoći unutrašnjosti kabine. Pometite ili usisajte pod, obrišite prašinu s plastičnih ploča vlažnom krpom, a zatim s njih uklonite prljavštinu i mrlje, primjerice sredstvom za čišćenje kabine automobila, nježno obrišite monitor i ekrane zaslona mokrom (ili posebnom) maramicom, očistite ili operite fotelju.

Čist zrak na odgovarajućoj temperaturi i uredan interijer svakako će rad učiniti ugodnijim i povećati njegovu učinkovitost smanjenjem umora.

 

Vaš traktor nema klimu?

Ako vaš traktor nema ugrađen klima uređaj postoji rješenje: Mini klima uređaj za traktore. Ovaj kompaktni rashladni uređaj može se napajati putem 12 i 230 V. Topao zrak upuhuje se kroz upijač natopljen vodom a isparavanjem vode zrak se osjetno hladi. Količina vode u uređaju je 0,45 l a jedan spremnik omogućuje do 8 sati rada.

Drugo rješenje za nesnosne vrućine je ventilator za hlađenje kabine. Ventilator neće rashladiti unutrašnjost kabine već omogućiti konstantno strujanje zraka i time vam bar malo olakšati rad.

Koji god rashladni sistem koristite u svojem traktoru ne zaboravite nabaviti i prijenosni hladnjak kako bi vam osvježenje bilo nadohvat ruke. Naša preporuka je prijenosni hladnjak Mobicool 12V/230V, 25L, koji možete kupiti u našoj trgovini ili na webshopu po akcijskoj cijeni od 63,63 €! Fleksibilne opcije napajanja ovog hladnjaka omogućuju mu da radi na 12 V DC iz akumulatora vašeg automobila ili pomoću 230 V AC mreže u kampovima ili unutar vašeg vozila. Uz čvrstu konstrukciju lako podnosi neravnine i udarce tijekom vožnje. Pouzdano i brzo hlađenje osigurano je zahvaljujući dvostrukom sustavu ventilatora koji učinkovito distribuira hladan zrak kroz jedinicu. U prostrano spremište od 25 l možete smjestiti do 42 limenke ili pet uspravnih boca od 1,5 l.

 

 

Izvor: www.gieldarolna.pl