Zašto se mjenjači kvare?

Unatoč brojnim prednostima modernih mjenjača, još uvijek im ne vjeruju svi. Skeptici tvrde da je tradicionalni mehanički mjenjač pouzdan, dok noviji mjenjači, poput onih s elektrohidraulički kontroliranim zupčanicima, često uzrokuju probleme. No, je li to stvarno tako?

Nažalost, istina je da su moderni mjenjači zbog svoje složene strukture podložniji kvarovima od klasičnih mehanički upravljanih mjenjača. Problem njihove povećane stope kvarova posebno je uočljiv kod rabljenih strojeva starih nekoliko godina. No, osnovni čimbenik koji povećava taj rizik, a korisnici ga često zanemaruju, je odgovarajuće ulje i njegova redovita izmjena sukladno preporukama proizvođača.

Zašto je ulje toliko važno?

Čini se da je odgovor očit i dobro poznat svakom poljoprivredniku koji uglavnom zna ponešto o mehanici. Ispostavilo se, međutim, da ne razumiju svi ulogu ulja u mjenjačima modernih traktora. Njegova je uloga ključna za održavanje pouzdanosti takvog prijenosa.

Naravno, moderni mjenjači su vrlo različiti, ovisno o proizvođaču ili godini proizvodnje. No, bez obzira radi li se o jednostavnom powershift mjenjaču s jednim polubrzinskim prijenosom ili o bezstupanjskom mjenjaču, ulje je jamstvo njihovog ispravnog rada. U takvim prijenosnicima se, između ostalog, koristi ulje za kontrolu rada prijenosa i protoka kroz mnoge elektrohidrauličke ventile. Ako je kontaminiran krutim nečistoćama, dolazi do zaglavljivanja solenoida te gubitka mogućnosti upravljanja mjenjačem, ponekad npr. samo s jednim polubrzinom, a ponekad je traktor praktički imobiliziran.


Ulje za mjenjače

 

Otkud nečistoće u ulju?


Kontaminacija je prirodni nusprodukt modernih prijenosa. Treba imati na umu da unutar njih može raditi od nekoliko do nekoliko desetaka manjih i većih lamela spojke, koje se prirodno troše, a krutine nastale njihovim habanjem završavaju u ulju. Osim toga, većina modernih traktora također ima mokre disk kočnice koje rade u istom tom ulju. Također i često korištena ručna kočnica dodaje nečistoće ulju. Inženjeri u fazi projektiranja to uzimaju u obzir i određuju odgovarajući interval izmjene ulja. Svrha zamjene je uklanjanje starog ulja iz mjenjača zajedno sa svim nečistoćama. Novo ulje i filteri jamče da će određeni period mjenjač raditi pouzdano.

Što se događa ako korisnik ne promijeni ulje u mjenjaču na vrijeme? "Koncentracija" onečišćenja se prekomjerno povećava i dovodi do poremećaja u radu prijenosa. Treba spomenuti da ulje ima još nekoliko funkcija osim podmazivanja i kontrole. Ono je također i rashladno sredstvo za tarne diskove te ih održava čistima. Ako je onečišćeno, ne obavlja te funkcije, a lamele kvačila počinju se brže trošiti i ne rade glatko zbog tendencije lijepljenja. Osim toga, uljni filtri su onečišćeni iznad norme i djeluju kao prigušnica - povećava se rizik od puknuća.

Kod tradicionalnog mehaničkog mjenjača ovakvo ponašanje nema neposrednih posljedica, zbog čega mnogi ljudi koji su prešli na novije traktore često zanemaruju pravovremenu izmjenu ulja u mjenjaču. Ponekad je to jednostavno podcjenjivanje važnosti ove djelatnosti, a ponekad i želja za uštedom.



https://jakopic.hr/catalogsearch/result/index/?cat=893&q=filter+ulja

Ponekad samo čišćenje mjenjača može pomoći


Treba spomenuti i probleme kod nekih rabljenih traktora kod kojih, unatoč čestim promjenama ulja, mjenjači još uvijek imaju problema te je potrebno čišćenje ventila. Nažalost, rijetko znamo stvarnu kilometražu i servisnu povijest rabljenog traktora. Prije svega, važna je kontrola stanja takvih elemenata kao što su kočioni diskovi a da biste to provjerili, obično morate djelomično rastaviti stražnju osovinu. Budući da taj podhvat zna biti prilično skup rijetko se tko odlučuje na to, a kod traktora starih nekoliko godina vrlo su česte situacije da su kočioni diskovi već istrošeni do kraja. Oni i dalje koče, na račun vrlo velikog broja strugotina. Kod traktora, tamo gdje se takav nemar uočava već dugi niz godina, mjenjači su izrazito zaprljani strugotinama pa unatoč nekoliko zamjena filtera zajedno s uljem, mjenjači i dalje ne žele ispravno raditi - poboljšanje obično traje samo kratko nakon zamjene. U takvim slučajevima postoji samo jedan način trajnog rješavanja problema: rastavljanje mjenjača, provjera stanja diskova spojke i kočnica te temeljito pranje. 

 

U trgovini rezervnih dijelova za poljoprivredne strojeve Jakopic d.o.o. možete pronaći različite vrste filtera za svoje traktore te ulja za mjenjače. Potražite nas na adresi Lonjica 207, Vrbovec ili posjetite našu internet trgovinu www.jakopic.hr.

 

Izvor: farmer.pl